TheLook Border collie

Alla inlägg under augusti 2011

Av Kennel TheLook - 30 augusti 2011 23:15

Grattis Quickly valparna som idag blir 3 år :)

Tänk så fort tiden går, hoppas ni alla haft en bra dag.


Grattis också till Successful Izo som i helgen tog sin första hopppinne i klass 2!

Av Kennel TheLook - 13 augusti 2011 23:53

Startat Spot och Tiff i vallning idag, mer utförligt kommer här imorgon.

Vill ni läsa lite om det nu kan ni kolla in på min andra blogg, där jag skriver om allt och ingenting http://redhottiffany.blogg.se/


Men som sagt mer kommer imorgon om tävlingen här.

Av Kennel TheLook - 11 augusti 2011 18:50

Skall uppdatera lite resultat från U-SM på dom TheLook hundar som deltog:


Vanessa och TheLook Successful Flame startade lydnadsklass 2, tyvärr gick Flame upp på platsen första dagen när tävlingsledaren kommenderade fram förarna = 0p och 40 poäng bort. Trotts det fick hon ihop 150,5p Söndagen låg hon platsen och fick ihop 191,5p! Dom slutade på en 5 placering totalt!


Carolina och TheLook Successful Olivia startade agilityklass 1 och första dagen och hoppklassen rev dom tyvärr sista hindret så fick 5 fel. Andra dagen rev dom första hindret, så totalt fick dom 10 fel och slutade på en 8:onde plats.


Lisa och Vikki startade lydnadsklass 1 och agiliyklass 1. I agilityn diskade dom sig tyvärr, och första dagen fick dom 140 poäng med två nollor, andra dagen flöt det på bättre och dom fick ihop 184p och dom slutade på en 9:onde placering.


Amanda och Tea startade agilityklass 3 och första dagen kom dom egenom med 5 fel och ganska dålig tid då Amanda glömde av banan ;) Dagen efter gick det jätte fint men tyvärr slog Tea sig när hon skulle upp för A hundret som var tredje sista hindret och hon blev lite snurrig efter det så Amanda bröt direkt.


På plats var också tre Happy valpar, Jess, Jinni och Lix, riktigt roligt att se dom små monstrerna och nästa år är också dom med :)

Av Kennel TheLook - 9 augusti 2011 22:58

  


Nu har vi varit på U-SM i Sala. Vi var ett härligt gäng som åkte jag, Lisa och Amanda och 9 galna hundar. Tiffany var anmäld till lydnadsklass Elit. Amanda skulle köra Tea i agilityklass 3 och Lisa startade Vikki i lydnad och agility. Sedan startade även Amanda Anja och Mini och Lisa Kelly och Iza. Joline var med som maskot. Vi har haft en riktigt rolig helg vi har skrattat så vi har gråtit men också haft helt seriösa diskussioner om djupa saker. Och där emellan gått in i en härlig tävlingsanda och get allt och haft full koncentration på att gå in och göra så bra resultat som möjligt, kort sagt har vi haft en helt perfekt helg!

Älskar dessa helger man bara kan åka bort, vara sig själv och spåra ut totalt.


Ja såhär började helgen ni kan ju tänka er hur det slutade... Amanda är lika stor i käften som vanligt   


Lite grillning och kvällsmat till hundarna

      


Tack ALLA inblandade för denna underbara helg!


  


Nu till tävlingen.

Vi kom till tävlingsplatsen vid lunch på Fredag för att gå igenom veterinärbesiktningen, sedan var det invigning och Amanda deltog i Juniorhandling med Tea. Sedan grillade vi karré på en engångsgrill på en parkering. Ja som ni förstår bjöd det på många skratt och galenskap.

På lördagen började tävlingarna, och jag är inte nöjd med lördagens start Tiffany kändes inte riktigt på G. Men hon ger även på hennes dåliga dagar. Dagens resultat räckte till en andra placering efter första dagen på 278,5p, 10 poäng efter ledande Malin Karlsson med Sam.  Domaren informerade mig efter att jag hade sabbat bort en hel del poäng genom dumma kommandon som var helt onödiga.


Poängen för lördagen:

Sittande 10

Platsliggning 8 (lägger sig på föraren bredvids DK)

Fritt följ 9,5 (Segt sitt vid ena stegförflyttningen)

Dumrutan 6 (står vid sättandet…)

Inkallande 9 (får nerdrag för att jag ropar tiffhit vid alla tre starterna, bara OK göra det vid första informerade dommaren)

Rutan 10

Apportering med Dirigering 7 (hon la sig vid konen :/ och jag ställde henne så då drog han ytterligare poäng)

Hopp apport 9 (avdrag för jag sa stanna när jag tog apporten)

Vittring 10

Fjärren 8 (enligt mig själv seg, och ur fokus så gör ett dåligt Stå sitt skifte)


Känslan var som sagt långt ifrån bra, jag vet ju vi kan så mycket bättre, men samtidigt är det skönt att veta att det är så. Så ja vad gör man, jo jag gick och köpte en bok om tävlingspsykologi sedan satte jag mig och läste lite på kvällen, gick ut och tränade en vända med en härlig känsla och gick och la mig för att vara utvilad inför söndagen och den avgörande starten.


Tiffany kändes mycket mer på G denna dagen och vi hade ett härligt fokus. Dagens resultat blev:

Poängen för lördagen:

Sittande 10

Platsliggning 10

Fritt följ 8 (lite för varvad, pep till vid sidförflyttningarna och satte sig inte i en halt)

Dumrutan 9 (sitter ej vid avslut)

Inkallande 10

Rutan 9 (hon va SÅÅ nära linjen hade panik tills jag såg poängen, nerdrag för hon sprang förbi lite vid avslut)

Apportering med Dirigering 9 (DK kropp)

Hopp apport 10

Vittring 10

Fjärren 8,5 (bättre attityd idag men flyttar fram Stå sitt skifte)


Detta blev totalt 298poäng och en betydligt mycket bättre känsla fast att det va mycket onödigt slarv.


Dessa poäng räckte också för att gå om ledarna och vi sluttade som vinnare!!! Det innebär också att vi är direkt kvalade till SM 2012 i Borlänge! Så härligt hade ju hoppats komma med till SM nästa år men nu är det klart och jag kan koncentrera mig helt på att jobba bort slarv och pilla i massor av små detaljer!


 

  

Några grejer vi skall lägga krutet på nu:

Rutan skall läras om helt, så hon får en bättre possition i den, just nu drar hon sig för mycket upp mot högra hörnet.


När jag lägger och lämnar henne (inkallandet och fjärren) lägger hon för mycket tyngd på vänster armbåge som gör att hon har en tendens att flytta höger tassen något, har skall jag lära in att hon har mer framåt tänkande och ligger mer rakt och låser tassarna.


Få högre förväntan och en mer positiv attityd till ner kommandot (han ner på platsen).


Låsa huvudet på sittande i grupp.


Träna om fjärren och framförallt stå/sitt skiftet, och öka attityden och farten även på riktigt långa avstånd.


Gripandena på apporteringarna… få högre förväntningar hos mig och inte acceptera något slarv på någon av apporterna.


Ja det är lite av det som skall läggas mest fokus just nu, men i Aug är det vallningen som skall stå i första fokus!


Grattis alla som gjort fina resultat i helgen!

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards